laktosefri risalamande

Laktosefri risalamande

Spring til opskrift

Dette er en ægte juleklassiker: Risalamande! Her er det en laktosefri risalamande, men det gør ikke desserten dårligere. Det er en juledessert, som lander på bordet den 24. december i rigtig mange hjem – forståeligt nok 🙂

Det er nemlig både en nem og lækker dessert, og så kræver den heller ikke mange ingredienser. I denne udgave er sødmælken og fløden skiftet ud med laktosefrie alternative, som gør, at det bliver en laktosefri version. Har du ikke behov for en laktosefri risalamande, så kan du selvfølgelig bruge almindelig sødmælk og fløde.

Risalamande dagen før

Selve risengrøden kan sagtens laves dagen i forvejen. Men det er vigtigt, at grøden bliver kølet ned hurtigt. Hvis risengrøden står for længe på bordet og lumrer, så kan der udvikles rigtig mange bakterier. Mit bedste tip er at komme den færdige grød over i en skål og så på køl hurtigst muligt. Grøden blandes først sammen med flødeskummet på dagen, hvor desserten skal serveres.

Hold igen med flødeskummet

Det er en smagssag, hvordan man bedst kan lide konsistensen på sin risalamande. Jeg kan godt lide en blød version, hvor der stadigvæk er en fasthed fra selve grøden. Men er du til en meget mere fast udgave, så hold igen med flødeskummet.

Er du til opskrifter uden gluten og laktose? Så kan du finde mange flere lige her!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*